Online Groothandel Sandalen Kinderen Mode Handel Slippersamp; 0nOPk8w Home › Besprekingen: Auteurs G › Troost van Ronald Giphart
← Paradijs verloren van Cees Nooteboom
Het stille kind van Pierre Péju →
KopenFashionchick Zwarte nl Met Online Sandalen Hak gyY6fIb7v

Ronald Giphart
Troost

Podium, 2005

Korte inhoud
Hoofdpersoon Art Troost is op 37-jarige leeftijd een zeer succesvol kok met een eigen restaurant met twee Michelin-sterren. Ook heeft hij een eigen tv-programma waarin hij samen met twee bekende Nederlanders uit de wereld van de kunst en cultuur gerechten klaarmaakt op een Frans château. Tijdens de opnameweek van een zomeraflevering begint er van alles mis te gaan. Uiteindelijk verliest Troost alles.

Structuur
Troost is opgebouwd uit 6 hoofdstukken met aan koken en eten gerelateerde titels, de zes basissmaken: Bitter, Zout, Zoet, Zeep, Zuur en Bloed. Op pagina 129 legt hoofdpersoon Art Troost aan een van zijn gasten uit hoe er in de verschillende werelddelen over de basissmaken wordt gedacht. Over zeep en bloed als basissmaken wordt door sommige gastronomen getwijfeld, maar de lezer krijgt via uitgebreide informatie over ingrediënten en gerechten een beeld van deze smaken.
Het verhaal begint in medias res, het hoofdpersonage hangt doodziek op een wc-pot terwijl het eten van alle kanten zijn lichaam verlaat. Via sprongen in de tijd wordt langzaam duidelijk wat er aan deze situatie vooraf is gegaan.
De plaats waar dit zich afspeelt is een kasteel in Frankrijk waar topkok Troost twee gasten ontvangt voor zijn tv-programma ‘Sterallure’. In dit vertelheden wordt verhaald van de problemen die de televisieploeg ondervindt met de gasten en de plaatselijke stakingen waardoor er geen voedsel meer geleverd kan worden. Ook ontvangt Art Troost slecht nieuws van Michelin, de organisatie die sterren toekent (en afneemt) van toprestaurants. Via flashbacks wordt verteld over de relatie van kok Troost met zijn vader, die ook topkok is, en met zijn vriendin Andrea. Deze flashbacks gaan niet verder dan een paar jaar terug; in beide verteltijden is de hoofdpersoon een volwassen man. De sprongen in tijd worden binnen de hoofdstukken van elkaar gescheiden door een klein symbool van een gekruist mes en vork.Save Ecco 13Lyst 65 Shape Ankle S OvN8nwym0

Perspectief en verteller
Het verhaal kent een ikverteller, de topkok Art Troost. Hiervan wordt nergens afgeweken waardoor de lezer alle gebeurtenissen slechts vanuit één perspectief krijgt voorgeschoteld. Dit geeft een eenzijdig beeld en de gevoelens van andere personages blijven daardoor onderbelicht, of worden in ieder geval sterk gefilterd door de interpretatie van Art Troost. Hierdoor komen Troosts gevoelens extra hevig naar voren.

Personages
Hoofdpersoon, Art Troost, is topkok met een eigen tv-programma waarin hij voor en samen met bekende gasten kookt in de sfeervolle setting van een Frans kasteel. Hij komt als enig personage redelijk goed uit de verf omdat zijn gevoelsleven, via het ikperspectief, wordt beschreven. Als zoon van een topkok weet hij zijn vader voorbij te streven en zijn succes is heel belangrijk voor hem. Daarom zegt hij ook ja tegen een eigen tv-programma. Maar tegelijkertijd heeft hij een lichte afkeer van zijn eigen ‘mediageilheid’. Hij is iemand die heel veel zelfhaat heeft, zegt Giphart hierover in een interview met BOEK (mei/juni 2005). Tot die conclusie is Troost zelf ook min of meer gekomen als hij zich afvraagt waarom hij een paar maanden verslaafd is geweest aan het aanklikken van kritiek op hemzelf op internet. Troost maakt een ontwikkeling door van succesvol naar afgedaan, van geluk naar ellende.
De andere personages worden door de ikverteller, Troost, soms beschreven aan de hand van een vergelijking met een gerecht of een ingrediënt. Deze gerechten en ingrediënten zijn niet erg doorsnee en daarom is het vaak niet direct duidelijk wat het voor ’n personage is.
Zo vergelijkt Troost zijn mannelijke gast, Hansen Fennema Klein, met een “brokkige pecorino. Een schorseneer die te lang op het land is gebleven” (p. 32). Deze Hansen is een filosoof die vaker met zijn gezicht op tv is te zien. Hij is getrouwd maar ontrouw aan zijn vrouw, want tijdens het verblijf op het kasteel gaat hij naar bed met de andere gast van Troost, Helmke Draaibaar, en met de dochter van de regisseur, Sanne. Hij maakt er een punt van dat hier niks van uitgezonden mag worden, maar schrijft in zijn column wel zonder enig schroom over de kussende Troost en Draaibaar.
Zijn vrouwelijke gast, Helmke Draaibaar, is een wulpse schrijfster. Als Troost tijdens een kleine opnamepauze naar haar kijkt, dwalen zijn gedachten af: “Verse amandel-kokosmelk met rum. Een salade van batjauw en cassave met komro komro tapoe asing, cassavechips, gefrituurd brood en een dressing van tomaten met bosui. Redie ajoeng nanga birambie tapoe asing” (p. 36). Helmke is een open, zelfstandige en sensuele vrouw, die goed weet wat ze wil en altijd wel in is voor een lolletje.
De 17-jarige regisseursdochter Sanne wordt door Troost omschreven als “Saffraansoufflé. Choux au safran. Saffraanmirepoix. Saffraanijs met rozensabayon” (p. 25). Hierop volgt dan de uitleg waarom saffraan het ingrediënt is dat het beste bij haar past: het is namelijk hét middel tegen melancholie en spleen, maar een overdosis kan leiden tot een euforie die de dood tot gevolg heeft. Sanne valt op oudere mannen en doet erg haar best om zich onder het ouderlijk gezag van haar vader uit te worstelen. Ze zit vol bravoure en flirt openlijk met Troost, die daar op dat moment niet veel oog voor heeft.
Twee personages die een belangrijke rol spelen in het leven van Troost zijn Andrea, z’n ex-vriendin en zijn vader, ook topkok. Beide relaties worden gekenmerkt door afstoten en aantrekken. Deze personages spelen met name een rol in de flashbacks waarin Troost terugkijkt op het verloop van de relaties met hen.
0442 Art Company Sandale Creta Orginal Kaki Spanien Grün Echtleder pzGqSLUMV Andere personages zijn voornamelijk figuranten, zoals de drie Tonnen, regisseur Louis, souschef Bruna, de Franse chef-kok La Rue.

Thema
Het verhaal gaat over de keerzijde van roem. Je betaalt een prijs om die roem te bereiken. Troost betaalde met het einde van zijn relatie met Andrea, want hij had nooit tijd voor haar omdat hij altijd achter zijn ‘kachel’ stond. Bovendien wordt grote roem haast onvermijdelijk gevolgd door ondergang. Troost verliest niet alleen zijn geliefde, hem wordt ook zijn twee Michelin-sterren ontnomen en als gevolg daarvan wordt hij ook bedankt als presentator van zijn tv-programma. Zijn souschef, Bruna, mag hem opvolgen, wat best ironisch is, aangezien zij de verantwoordelijke in de keuken was op de dag dat de Michelin-inspecteur een onverwacht bezoek bracht aan Troosts restaurant. Net die ene dag was Troost afwezig omdat hij bezig was zijn relatie met Andrea te redden.

MotievenValkenswaard Pumps Hoge Carnavalskleding Goudkleurige Hakken kwuOPZlXiT
Een terugkerend motief is smaak. Op verschillende momenten houdt Troost een verhandeling, bijvoorbeeld tegen een van zijn gasten, over smaak. Bijvoorbeeld op pagina 33: “De hoofdwet van de smaakleer zegt: balans”. Ook de hoofdstukken hebben elk een aan smaak gerelateerde titel.
Een tweede motief dat daar mee samenhangt, is eten als kunst. Dit wordt op pagina 21 verwoord als: “‘Echt goed koken’ is een verfijnde, doordachte kunst die met vakmanschap, creativiteit, concentratie en toewijding gepaard gaat”. Ook op pagina 47 wordt hiernaar verwezen als Troost een oude leermeester aanhaalt: “Alles voor je kunst, leerde hij ons”. Topkoks streven in hun kookkunst altijd de perfectie na. Net als bij kunst is het daarbij van belang om vernieuwend te zijn. Ook moet het verleiden, troosten en opbeuren. “Koks hebben de taak het leven – in ieder geval gedurende de maaltijd – een beetje meer zin te geven”. Een variant op ‘eten als kunst’ staat verwoord op pagina 57: ‘eten is de kunst van het vernietigen’.
Een derde motief is overspel en seks. Niet alleen Hansen Fennema Klein pleegt overspel als hij tijdens de opnameweek met meerdere vrouwen het bed deelt. Ook Andrea maakt zich schuldig aan overspel tijdens haar relatie met Troost, zelfs tijdens een bijna-hereniging. Ook Troost heeft zich er in een eerdere relatie aan bezondigd, hij vertelt het verhaal met enige schroom en spreekt over zichzelf als ‘oude ik’. Seks is sowieso een bezigheid die veel wordt beoefend in het restaurantwezen. De late werktijden en het eenzame, soms hechte teamwerk maken dat collega’s (en concurrenten) het regelmatig met elkaar doen. Het personage Helmke Draaibaar wordt neergezet als een nymfomane en ook Sanne is niet vies van seks, liefst met oudere mannen.
Een vierde motief is angst versus gevaar. Troost denkt: “Ik heb áltíjd de onderhuidse angst niet te kunnen overtuigen, en ik kan me niet voorstellen dat er chefs zijn die die angst niet voelen” (p. 116). Op pagina 208 komt dezelfde gedachte weer bij Troost boven. Maar tegelijkertijd zoekt hij graag de grenzen van het gevaarlijke op. Dat wil zeggen dat hij spannende combinaties van ingrediënten uitprobeert en werkt met ingrediënten die niet zonder gevaarlijke bijwerkingen zijn (zoals rogge, waarheidsserum, absint, kogelvis).

Symboliek
Het culinaire wereldje dat Giphart beschrijft staat symbool voor het literaire wereldje waar hijzelf deel van uitmaakt. In het begin van de roman staan de volgende veelzeggende zinnen: “Het grote publiek zal me kennen van mijn tv-programma’s en die boeken, waarschijnlijk niet van mijn restaurants, want je kunt avond aan avond twee sterren van de hemel koken, als je één keer op televisie met een koksmuts op een komkommer vasthoudt, levert dat oneindig veel meer culinaire roem op. […] Hij sprak vroeger met vaderlijke trots herhaaldelijk de hoop uit dat ik dichter of in een minder geval schrijver zou worden, omdat ik vanaf het moment dat ik letters leerde, bezig ben geweest boekjes en verhaaltjes te schrijven. De verhaaltjes gingen altijd over eten. Schrijver over eten, is voor mij ook eten.” (p. 12). In deze alinea legt Giphart de link tussen het culinaire tot stand brengen en het schrijven. Tegelijkertijd tipt hij al het thema van de tol van de roem aan.
Een paar pagina’s verderop valt er ook moeilijk om de kookkunst als metafoor voor het schrijversschap heen te komen, als Troost vertelt over de wijze waarop hij beoordeeld wordt door de critici: “Ooit heb ik de fout gemaakt aan een interviewer te vertellen van mijn gebit, en sindsdien word ik er voortdurend naar gevraagd. Mijn tanden schijnen, volgens de culinaire kritiek, een metafoor te zijn voor de manier waarop ik kook. Sommigen omschrijven mijn bereidingsstijl als ‘begerig!’, ‘onbevangen!’, ‘onverzadigbaar!’ en weer anderen als ‘onvolwassen…’, ‘puberaal…’, ‘kinderachtig…’. Niet alleen journalisten willen over mijn gebit praten, er zijn ook gasten die onbeschaamd vragen of het waar is van mijn tandpuberteit, en of ze even in mijn mond mogen kijken” (p. 16-17). Hieruit spreekt de kritiek op de interesse voor het persoonlijke leven van de kok/schrijver, waar het gebit van Troost het absurde symbool voor is. Uit het interview dat Giphart gaf aan Jeroen Jansen van BOEK (mei/juni 2005) blijkt zijn afkeer voor het gedoe rondom het schrijversschap. Hij maakt daarin ook zelf de vergelijking tussen de literaire en de gastronomische wereld waarin je als ‘scheppende partij’ in een kleine ruimte bezig bent je werk te maken, dat na lang ploeteren verdwijnt “richting een beoordelende partij die hem kan maken of breken”. Hij uit in dat interview zijn kritiek op de media die zonodig op zoek moeten naar ‘de mens achter de schrijver’. Ook Art Troost heeft hierover zijn gedachten: “Net als alle koks die Michelin-sterren hebben en meer dan veertig exemplaren van hun kookboeken verkopen, wordt mij regelmatig gevraagd tekst en uitleg te geven over mijn kookkunst en kookboeken, en in het verlengde daarvan over mijn leven, mijn liefde, mijn familie, mijn Weltanschauung, mijn gebit” (p. 46-47).

Titelverklaring
TroostSandalen Waterbestendige nl Maat 37Kleding Vergelijk Dames In T1JclFK verwijst in de eerste plaats naar de achternaam van het hoofdpersonage. Daarnaast wordt er in de roman ook gerefereerd aan de functie die een kok kan hebben, namelijk een min of meer troostende. Op pagina 46 denkt Troost hierover het volgende: “gekookte troost in eerste instantie voor mijn eigen mond en pas later voor de monden van mijn al dan niet verloren geliefden, vrienden en dierbaren en nog veel later voor andere gasten die in mijn gerechten wellicht ook vertroosting vinden, troost voor dingen die ik niet begrijp, of juist wel begrijp, liefdevolle troost, troost voor haat, voor de meedogenloze mensheid, geile troost, troost voor verdriet en verlies, voor macht die je niet hebt en dingen die je niet kunt of niet kunt veranderen, troost voor overleden moeders en de illusie van vriendschap, voor vragen waarop je nooit antwoord zult krijgen, troost die tegelijk opbeurt en ontregelt”.

Schrijfstijl
Giphart schrijft in een soepele en losse stijl, waarin veel gebruik gemaakt wordt van spreektaal. Giphart staat bekend om zijn nieuwe woorden en woordcombinaties die ook in Troost te vinden zijn, zoals ‘zonnebankcriminelen’, een ‘dubbele regenboog achter mijn tanden’, ‘tv-alleskankeraars’ en ‘abject schijfje gesuikerd vrijbankvlees’ (als metafoor voor een hamburger van McDonald’s). Daarnaast voert de auteur in deze roman het culinaire thema door in zijn taalgebruik, zo heeft zijn vriendin bijvoorbeeld ‘gepofte kastanjes’ in haar stem, en is het hele boek doortrokken van smaken en geuren. Dit alles maakt zijn schrijfstijl erg beeldend en levendig. En ook ontbreekt het niet aan humor, hier en daar van de melige soort, maar over het algemeen is het geestig en aanstekelijk.

Discussietips
1- Hoe beoordeelt u de van smaken en geuren doorspekte schrijfstijl van Giphart?
2- In hoeverre spraken de beschrijvingen van gerechten en culinaire weetjes u (wel of niet) aan?
3- Aleid Truijens schrijft in haar recensie van Troost in de Volkskrant: “Maar hoe gruwelijk zijn galgenmaal ook is, echt tragisch wil de deconfiture van de topkok niet worden”. Hoe invoelend zijn Gipharts beschrijvingen van Troosts ondergang volgens u?
4- Om welke zinsneden of scènes heeft u wel of niet kunnen lachen?Günstige 937 Biagiotti Schwarze MarkenschuheLaura Sandalen Frauen HD9WIE2
5- Hoe vindt u de beschrijvingen van het wereldje van tv-makers die Giphart in Troost geeft?
6- Hoe heeft deze roman uw beeld beïnvloed dat u, al dan niet, had van de onderlinge strijd tussen en het leven van topkoks?
7- In hoeverre vindt u de vergelijking tussen kunst en de gastronomie opgaan?

Verder lezen
Jeroen Jansen, ‘Ik heb genoeg van die oppijperij’. Interview met Giphart in Boek 3, mei/juni 2005.
Pieter Steinz, ‘Een kok zoekt de keerzijde’. Recensie van Troost in NRC Handelsblad, 15 april 2005.
Iris Pronk, ‘Feestje met popkok Troost’. Recensie van Troost in Trouw, 16 april 2005.
Aleid Truijens, ‘Gepofte kastanjes in haar stem’. Recensie van Troost in de Volkskrant, 29 april 2005.
Erik de Vries, ‘De geestelijke vader van de kroket met lachgas’. Recensie van Troost in Vrij Nederland, 7 mei 2005.
Joop Leibbrand, ‘Een schrijver op weg naar zijn ster’. Recensie van Troost op http://meander.italics.net/recensies/recensie.php?id=376
Coen Peppelenbos, ‘De val van een topkok’. Recensie van Troost op http://www.literairnederland.nl/web/recensie_week/viewrecensie.aspx?id=86
0442 Art Company Sandale Creta Orginal Kaki Spanien Grün Echtleder pzGqSLUMV Pieter Steinz, ‘Ik krijg opvallend veel hatemail’. Interview in NRC Handelsblad, 14 maart 2003.
Jan Tromp, ‘Ik heb veel erkenning nodig’. Interview in het Volkskrant Magazine, 8 juni 2002.
Yoeri Albrecht, ‘Schrijven is een fantastisch wapen tegen de wereld’. Interview in Vrij Nederland, 10 februari 2001.
Gulpen, Hans, ‘Ronald Giphart, schrijver in de overgang’. Interview in De Gelderlander, 27 oktober 2000.
Arjan Visser, ‘Alleen de Nobelprijs nog’. Interview in Trouw, 23 december 2000.
Joost Niemöller, ‘Best behoorlijk blij’. Interview in De groene Amsterdammer, 11 december 1996.

0442 Art Company Sandale Creta Orginal Kaki Spanien Grün Echtleder pzGqSLUMV

Door Jacandra

Jacandra van den Broek is de oprichter en webmaster van Boekentaal. Ze heeft jarenlang als literatuurdocent gewerkt en is sinds 1999 projectleider bij de vrouwenorganisatie Passage waar ze materiaal ontwikkelt voor leeskringen (Boekentaal Mondiaal). Daarnaast is ze redacteur en recensent voor het tijdschrift boek-delen en heeft ze teksten voor NBD | Biblion geschreven (Uittrekselbank en aanschafinformaties voor bibliothecarissen). Een enkele tekst op deze website is geschreven tijdens haar studie Algemene Letteren / Literatuurwetenschap in Utrecht, die ze in 1997 heeft afgerond.

Mijn website Volg me op Twitter
← Paradijs verloren van Cees Nooteboom
Het stille kind van Pierre Péju →
6000047776 Suède Vergelijk Dames Zwart Sandalen Tamaris Prijzen wuOXiTkPZ

© 2019 Boekentaal Mondiaal & Moving Movies